Liikutko riittävästi?

kuva

 

Tiesitkö, että istuminen yli seitsemän tuntia päivässä on terveysriski? Tee arjestasi aktiivinen ja nouse välillä ylös vaikkapa venyttelemään. Tietokonetta voi käyttää myös seisten. Hyvää arkiliikuntaa ovat esimerkiksi asiointikävely, portaiden nousu ja puutarhatyöt.

Liikuntapiirakka kiteyttää (18–64-vuotiaille) viikoittaisen terveysliikuntasuosituksen:

Paranna kestävyyskuntoa liikkumalla useana päivänä viikossa yhteensä ainakin 2 tuntia 30 minuuttia reippaasti tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavasti. Lisäksi kohenna lihaskuntoa ja kehitä liikehallintaa ainakin 2 kertaa viikossa.

Yli 65-vuotiaiden terveysliikuntasuositus poikkeaa ainoastaan siten, että piirakan keskiosa on kasvanut: lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta suositellaan harjoitettavaksi 2-3 kertaa viikossa.

Tärkeää on löytää oma tapa liikkua ja olla arjessa aktiivinen. Mielekkyys ja mielihyvä luovat lisää liikettä, jolloin satunnainenkin muuttuu säännölliseksi. Suosi monipuolisesti kuormittavia liikuntamuotoja.

 

Testaa, liikutko tarpeeksi: UKK-instituutti - Testaa liikkumisesi

Liikuntapiirakka ja liikuntaneuvontaa: UKK-instituutti - Liikuntapiirakka

Liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille: UKK-instituutti - Liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille

Tietoa ja testejä ikäihmisten toimintakyvystä: THL omahoitopolut.fi