Voitko hyvin?

kuva

 

Oletko pohtinut, mistä omalla kohdallasi tulevat hyvinvointia edistävät ja ylläpitävät tekijät?

Mielen hyvinvointiin kuuluu taito tunnistaa, sanoittaa ja ilmaista tunteita. On hyvä nauraa ja itkeä välillä sydämen pohjasta. Itsetunto vahvistuu, kun löytää omia vahvuuksiaan ja tekee asioita, jotka tuottavat itselle hyvää mieltä.

Ihmissuhteet ovat tärkeässä roolissa mielen hyvinvoinnin kannalta, ja ne elävät ja muuttuvat mukanamme. Välillä on perhe painopisteessä, välillä taas ystävät. Parisuhde on yksi ihmiselämän merkittävimpiä suhteita. Joskus ihmissuhteisiin liittyy ongelmia, jotka eivät tunnu ratkeavan omin keinoin. Apua voi ja kannattaa hakea myös näissä tilanteissa.

Kaikki ihmiset kohtaavat elämänsä varrella kriisejä - ne voivat olla seurausta esimerkiksi itsenäistymisestä, lapsen saamisesta tai vanhenemisesta. Traumaattisen kriisin voi aiheuttaa äkillinen yllättävä tapahtuma, kuten läheisen ihmisen tai oman terveyden menetys. Jos olet voinut huonosti jo pitempään, elämänilo ja voimat ovat hukassa, lähde viipymättä hakemaan apua.

 

Tietoa mielenterveydestä:
Mielenterveyden keskusliitto - Tietoa mielenterveydesta

Tietoa palveluista ja itsehoito-ohjeita: mielenterveystalo.fi

Tukea ja apua kriiseihin: Mielenterveysseura - SOS-kriisikeskus

Tietoa mielenterveyden ongelmista tai apua vaikeaan elämäntilanteeseen:
e-mielenterveys.fi

Tietoa ja testejä: THL omahoitopolut

Mielen hyvinvoinnin harjoituksia: oivamieli.fi

Tukea ja tietoa vanhemmille puhelimitse ja netin kautta: MLL - Vanhempainnetti